مقالات

کاربردهای اسید سولفوریک

کاربردهای اسید سولفوریک

کاربردهای اسید سولفوریک

از عمده ترین کاربردهای اسید سولفوریک میتوان در تهیه کود شیمیایی فسفاته اشاره کرد . تولید کودهای شیمیایی 60 درصد بازار مصرف اسید سولفوریک را به خود اختصاص داده است . صنایع معدنی و فلزی نیز در حدود 4 درصد بازار مصرف جهانی اسید سولفوریک را به خود اختصاص داده است . در ادامه به برخی از کاربردهای اسید سولفوریک اشاره خواهیم کرد :

کودهای شیمیایی

نرخ رشد مصرف اسید اسید سولفوریک در ساخت کود های شیمیایی در آمریکا بین سال های 1985 تا 1997 حدود 2/2 درصد بوده است و این میزان در طی سال های 1997 تا 2004 به حدود 3/9 درصد رسیده است .

از کاربردهای اسید سولفوریک در تولید اسید فسفریک , کود سولفات آمونیوم و کود سوپرفسفات نرمال ](ساده) به صورت مستقیم مصرف میگردد . اسید فسفریک خود ماده اولیه تولید کودهای مختلف فسفاته است .

الف ) اسید فسفریک

بخش عمده اسید سولفوریک جهان جهت تولید اسید فسفریک از فرآیند مرطوب مورد استفاده قرار میگیرد . شایان ذکر است که در تولید اسید فسفریک کوره ای از اسید سولفوریک به عنوان ماده اولیه استفاده نمیشود . البته در سال های اخیر حجم بالای تولید اسید فسفریک از فرآیند مرطوب موجب شده است تا اسید فسفریک تولید شده از این فرایند خالص سازی شده و علاوه بر تولید کودهای شیمیایی در صنایع دیگر نیز بجای اسید فسفریک کوره ای نیز مورد استفاده قرار گیرد . با توجه به بالا بودن میزان تولید اسید فسفریک جهان از اسید سولفوریک بسیار تحت تاثیر بازار جهانی اسید فسفریک و کودهای شیمیایی تولیدی از آن قرار دارد .

ب ) کود سولفات آمونیم

بخشی از اسید سولفوریک جهان در تولید کودسولفات آمونیوم مصرف میگردد . در این فرایند از آمونیاک و اسید سولفورک استفاده میشود .

پ ) کود سوپر فسفات نرمال (ساده)

کود سوپر فسفات نرمال ( NSP ) از اضافه کردن اسید سولفوریک به سنگ فسفات تولید میشود , در این فرآیند فسفات موجود در سنگ , به منوکلیسم فسفات منوهیدرات ( Gypsum ) تبدیل میشود .

این ماده سبب میشود که کود سوپر فسفات نرمال کمترین میزان P2O5 را در بین کودهای فسفاته دارا باشد و لذا مصرف آن محدود میباشد .

ت ) استفاده مستقیم از اسید سولفوریک

بخش اندکی از اسید سولفوریک مورد استفاده در صنایع کود شیمیایی نیز بطور مستقیم در مخلوط کودهای مایع مورد استفاده قرار میگیرد .

صنایع معدنی و فلزی

از کاربردهای اسید سولفوریک در صنایع معدنی شامل استخراج مس , استخراج اورانیوم , وانادیوم و شستشو و آماده سازی فلزی برای رنگ و پوشش است .

الف ) استخراج فلزات مس , سرب و روی

استخراج و تغلیظ سنگ معدن حاوی مس , روی یا سرب غالبا با استفاده از اسید سولفوریک انجام میگردد .

ب ) استخراج اورانیوم و وانادیوم

در اوایل دهه 1980 حجم زیادی از اسید سولفوریک جهان صرف استخراج اورانیوم و محصول جانبی آن وانادیوم گردید . بعد از آن به علت اینکه فعالیت های هسته ای محدود به قوانین سازمان ملل گردید , میزان استفاده از اسید سولفوریک نیز در آن زمینه رو کاهش گذارد .

پ ) صنایع فولاد و آهن

اسید ولفوریک به دو منظور در صنایع فولاد مرد استفاده قرار میگیرد . یکی بازیافت گازهای محتوی آمونیاک بوسیله اسید سولفوریک که منجر به تولید سولفات آمونیوم به عنوان محصول جانبی صنعت فولاد میگردد و دیگری رسوب زدایی توسط اسید که در این عملیات اکسیدهای فلزات , چربی ها و نمک ها و حتی زنگ آهن از روی سطح فولاد زدوده میشود .

ت ) سایر صنایع معدنی

اسید سولفوریک میتواند برای تصفیه سایر مواد معدنی نظیر سنگهای طلا , مس و نقره نیز مورد استفاده قرار گیرد . همچنین این اسید در تولید سولفات مس , سولفات منگنز , سولفات نیکل , انواع سولفات های آهن , سولفات سدیم و سولفات روی کاربرد دارد . در تولید سولفات آلومینیوم از بوکسیت نیز اسید سولفوریک به میزان 5 کیلوگرم به ازای تولید یک کیلوگرم محصول مصرف میگردد .

سایر موارد مصرف

سایر کاربردهای اسید سولفوریک به شرح زیر میباشد :

الف ) سنتز مواد شیمیایی

در فرآیند تولید مواد شیمیایی مختلفی از اسید سولفوریک استفاده میشود , این مواد عبارتند از :

  • تولید متیل متاکربلات از روش استو سپانو هیدرین
  • تولید کاپرولاکتام و تولید محصول جانبی سولفات آمونیوم
  • اسید فلوریک از سنگ معدن فلوراسپار
  • دی اکسید تیتانیوم از فرآیند سولفات
  • اکروبلونیتریل از پروپیلن
  • مواد منفجره مانند نیتروگلیسرین , نیترو سلولز و نیتروبنزن
  • تولید اسید کلریدریک از اسید سولفوریک و نمک طعام
  • اسید کرومیک و بی کرومات ها
  • اسید سیتریک از اسید سولفوریک و سیترات کلسیم
  • اسید بوریک از اسید سولفوریک و بورات سدیم
  • رزورسینول از بنزن
  • فورفورال از پنتوسن و اسید سولفوریک
  • ایزوپروبیل الکل و اتانول از اولفین ها
  • فنل از کومن و اسید سولفوریک

ب ) تصفیه روغن موتور

در فرآیند تولید روغن موتور و تصفیه دوم روغنهای موتور کارکرده و همچنین در فرآیند تولید گریس از اسید سولفوریک استفاده میشود .

ج ) تولید باتری های اتومبیل و آب باتری

اسید سولفوریک به عنوان الکترولیت در باتری های اسیدی مورد استفاده قرار میگیرد . مورد مصرف این باتری ها در اتومبیل میباشد .

اگرچه مقدار و غلظت اسید مورد نیاز برای هر باتری میتواند متفاوت باشد . واحد سرب / اما نسبت میزان مصرف اسید و به مصرف سرب در هر باتری ثابت و برابر 2 میباشد .

د ) تصفیه آب

اسید سولفوریک در تصفیه آب و پساب , در کنترل ph احیای رزین مبدل یونی جهت رسوب دهی یون ها و در نهایت تولید آب عاری از یون مورد استفاده قرار میگیرد . از اسید سولفوریک جهت افزایش ph آب تا 6 و رسوب املاح آب استفاده میگردد .

پالایشگاه ها , پتروشیمی ها و نیروگاه ها بزرگترین مراکز مصرف کننده آب بدون املاح هستند . لذا مصرف اسید سولفوریک آنها نیز قابل توجه است .

ه ) سایر موارد کاربرد

اسید سولفوریک در صنایع مختلف دیگری نیز کاربرد دارد که عبارتند از :

  • در کارخانجات سالامپور سازی جهت خیساندن پوست و زدودن چربی
  • در صنعت چرمسازی برای زدودن چربی از چرم خام
  • در واحدهای آماده سازی و ریسندگی و رنگ آمیزی پشم
  • در صنعت لاستیک سازی جهت شستشو و کنترل ph
  • در صنعت نساجی برای تثبیت رنگ پارچه و نخ و خنثی سازی
  • در کارخانجات روغن نباتی جهت زدودن چربی از ماشین آلات و مهیا سازی تفاله دانه برای خوراک
  • دام و طیور
  • در برخی از واحد های پودر و مایع شوینده جهت سولفوناسیون و تولید محلول چربی گیر و بازکننده
  • لوله فاضلاب و شستشوی کاشی
  • در صنعت کاغذ جهت کنترل ph و تصفیه کاغذ و زدودن ناخالصی های معدنی
  • در صنعت تولید کلر در سلهای دیافراگمی جهت خشک کردن و آب گیری گاز کلر

برای دریافت مشاوره و همچنین خرید با ما در تماس باشید

تماس سریع

اسید سولفوریک 95 – 98% شرکت نوترون

فروشگاه آنلاین پلی زون فعال در زمینه فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی , آماده ارائه خدمات در حوزه فروش انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی با کیفیت عالی و قیمت مناسب به مشتریان است . اطلاعات محصول به شرح زیر است و جهت آگاهی از قیمت و خرید اسید سولفوریک 95 – 98% شرکت نوترون میتوانید به بالای صفحه مراجعه نمایید یا با ما در تماس باشید .

درباره اسید سولفوریک در اینجا بیشتر بخوانید

اسید سولفوریک جرم مولی 98.08 g/mol و فرمول شیمیایی H2SO4 جز اسید های قوی بشمار می‌رود. این ماده شیمیایی در گذشته به جوهر گوگرد معروف بوده است. این اسید از اکسیژن ، هیدروژن و گوگرد تشکیل شده است و انحلال پذیری بالایی در آب دارد از این رو کاربرد های فراوانی در صنعت دارد. اسید سولفوریک به قدری کاربرد دارد که به آن سلطان مواد شیمیایی نیز گفته می‌شود و توانایی تولید و مقدار تولید آن در سالانه ، شاخصی برای پیشرفت بودن صنعت یک کشور به حساب می‌آید. اسید سولفوریک یکی از اساسی ترین مواد شیمیایی در صنایع شیمیایی است.

درباره پلی زون

شرکت الماس صنعت ایده گستر با برند پلی زون کار خود را در زمینه تامین مواد شیمیایی صنایع مختلف آغاز کرد. این شرکت با بهره گرفتن از نیروهای مجرب و متخصص همراه سعی بر مرتفع نمودن نیازهای صنایع مختلفی چون شیمیایی، پلاستیک، آرایشی-بهداشتی، غذایی، کاغذ و چاپ و … داشته است. هدف اصلی این شرکت تامین به موقع مواد با کیفیت و با بهترین قیمت برای مشتریان خود است.

خدماتی که در پلی زون ارائه میشود :

  • تامین مواد اولیه صنایع مختلف از بازار داخل و خارج از کشور
  • ارائه خدمت در زمینه بازرسی منابع مختلف برای کسب اعتماد شما
  • معرفی تولیدکنندگان برتر مواد شیمیایی و محصولات آن

اهداف ما :

برای خرید محصولات از پلی زون میتوانید از طریق فروشگاه پلی زون یا از طریق تماس با ما در ارتباط باشید .

همواره شما میتوانید با دریافت مشاوره ای تخصصی محصول خود را تضمین کیفیت و قیمتی مناسب از پلی زون دریافت نمایید .

آزمایشگاه ها به دلیل حساسیت کارشان موظف هستند که با تهیه با کیفیت ترین اقلام آزمایشگاهی بهترین خدمات را ارئه دهند که در این راه با مشکلات زیادی از جمله تهیه  مواد و تجهیزات با کیفیت و اصل مواجه هستند که شرکت پلی زون با تضمین اصلات و کیفیت با بهترین قیمت این مشکلات را حل نموده است.

اینها میتوانند تصمیمات تجاری باشند مانند بررسی یک شرکت معدن که آیا یک سنگ معدن ارزش توسعه دارد یا نه ؟

گاهی اوقات تصمیماتی که برای سلامتی و ایمنی عمومی تاثیر بگذارد مانند تولید کننده مواد غذایی که تصمیم میگیرد از مصرف آن بی خطر باشد یا یک تولید کننده اسباب بازی تصمیم بگیرد که یک اسباب بازی خاص برای کودکان بی خطر باشد .

همچنین میتواند باعث تصمیمات نظارتی مانند امتناع از ورود یک محصول به کشور , زیرا حاوی مقادیر زیادی سرب یا برخی از آلاینده های دیگر یا ممنوعیت یک ماده شیمیایی است باشد زیرا خطر جدی برای آسیب رساندن به مردم و محیط زیست دارد .

همه این تصمیمات و بسیاری دیگر به نتایج آزمایشات آزمایشگاهی متکی هستند .

روزها و ساعات کاری پلی زون

شنبه                09:00 الی 17:00

یکشنبه             09:00 الی 17:00

دوشنبه             09:00 الی 17:00

سشنبه             09:00 الی 17:00

چهارشنبه           09:00 الی 17:00

آدرس : ایران , تهران , ستارخان , کوثر سوم , پلاک 24 , طبقه اول

برای مشاهده موقعیت مکانی مجموعه روی این لینک یا تصویر زیر کلیک نمایید

پلی زون

کد پستی : 1457674831

تماس با پلی زون : 02166902820

شماره موبایل پلی زون : 09376842561

شماره موبایل پلی زون : 09376842562

ایمیل : info@polyzone.ir

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *